Sinds 1 juli 2020 hebben patiënten het wettelijke recht om hun eigen medische gegevens in te zien. Patiënten hebben daarmee de mogelijkheid om laagdrempelig de eigen gezondheidsgegevens, zoals labuitslagen en een medicatie-overzicht, in te zien en te beheren.
Na het afronden van het landelijke OPEN programma eind december 2022 om online inzage in het medisch dossier te stimuleren, blijft ZEL inzetten op het gebruik van de functionaliteiten van het patiëntenportaal. Deze functionaliteiten bieden mogelijkheden om de zorg voor de patiënt efficiënter en effectiever in te richten.
Een patiënt kan het volgende zien in het patiëntenportaal:
- Actuele episodes (met en zonder attentiewaarde)
- Afgesloten episodes met attentiewaarde
- Behandeling
- Profylaxe en voorzorg
- Actuele medicatie
- Medicatie-overgevoeligheid
- Correspondentie
- Resultaten bepalingen
- E- en P-regels van het consult vastgelegd na invoering van online inzage
- Geen persoonlijke aantekeningen!
Met een e-consult kan een patiënt, via een beveiligde en versleutelde verbinding, een vraag stellen aan een zorgverlener. Daarbij kan de patiënt een foto meesturen.
Voor vragen, zoals over medicatie of het bespreken van een terugkerende klacht, biedt een e-consult in veel gevallen een handige en efficiënte oplossing.
Spoedeisende vragen en klachten waarbij een lichamelijk onderzoek gewenst is, zijn niet geschikt voor een e-consult.
Via functionaliteit herhaalmedicatie in het patiëntenportaal kunnen patiënten een herhaalrecept aan te vragen voor medicijnen. Dit verlaagt de druk op de telefoon en geeft patiënten de mogelijk om dit op elk moment doen, zonder afhankelijk te zijn van de praktijkopeningstijden.
Dit moet per patiënt geactiveerd worden om te voorkomen dat patiënten zonder overleg metingen versturen en mogelijk verwachten dat deze door een zorgverlener gecontroleerd worden.
De metingen die ingevoerd kunnen worden, zijn:
- Bloeddruk
- Gewicht
- Glucose
- Hartslag
Hieronder volgen een aantal tips om jouw patiënten te stimuleren tot (intensiever) gebruik van het portaal:
Website
De website van de praktijk is ook wel het digitale visitekaartje van de praktijk en veel patiënten gebruiken de website om informatie over de praktijk op te zoeken.
- Benoem het portaal op een opvallende plek op de website
- Benoem ook de functionaliteiten van het patiëntenportaal
- Benoem wat patiënten met deze functionaliteiten kunnen
Contact met de patiënt
Bepaal binnen jouw praktijk via welke kanalen u contact hebt met de patiënt. Benoem het patiëntenportaal, de functionaliteiten en wat de patiënt ermee kan. Denk bijvoorbeeld aan:
- via het telefoonbandje
- aan de telefoon (bijvoorbeeld door de assistente)
- tijdens het consult
Indirect contact met de patiënt
Bepaal binnen jouw praktijk via welke indirecte kanalen je contact kan hebben met de patiënt. Denk bijvoorbeeld aan:
- Wachtkamerscherm
Toon een beeld of een animatie over het patiëntportaal en wat de patiënt ermee kan op het wachtkamerscherm.
- Visitekaartje of folder
Geef een visitekaartje of een folder mee aan de patiënt met informatie over het patiëntenportaal.
Wil je functionaliteiten in het patiëntenportaal (actiever) gaan inzetten en het gebruik onder uw patiënten stimuleren? Wij kunnen je helpen met ondersteunend materiaal en antwoorden op jouw vragen. Neem contact met ons op via digitalisering@zel.nl.