Digitalisering speelt een steeds belangrijkere rol in onze samenleving en ook in de gezondheidzorg. Voor een grote groep patiënten is het een uitdaging om mee te komen met de ontwikkelingen binnen de zorg. Zij hebben moeite met het zelf managen van hun gezondheidsklachten en met het gebruik van digitale middelen.
Toch kunnen digitale middelen ook kansen bieden, juist voor deze groep.
ZEL werkt voor het verbeteren van de digitale vaardigheden van patiënten samen met samenwerkingspartners in de regio. Het doel is dat patiënten optimaal gebruik kunnen maken van de digitale middelen die hun zorgverlener aanbiedt en gebruikt om met de patiënt te communiceren.
Er zijn diverse organisaties die hulp bieden aan patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden, beperkte digitale vaardigheden en aan patiënten die laaggeletterd zijn:
Complexe hulpvraag -> Wijkteam
“Ik kan een smartphone of laptop abonnement niet betalen.”
Als er multiproblematiek is, waaronder bijvoorbeeld financiële problemen, kun je verwijzen naar het wijkteam van de betreffende gemeente.
Eenmalige hulpvraag -> Welzijn/bibliotheek
“Kan iemand mij helpen om online een afspraak e maken met mijn huisarts?”
Een patiënt met een hulpvraag kan terecht bij een welzijnsorganisatie. Via ‘Welzijn op recept’ kan een patiënt hiervoor verwezen worden. Ook kan hij terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Deze zijn te vinden in de bibliotheken.
Leervraag -> Bibliotheek
“Ik wil graag leren hoe ik via het patiëntenportaal herhaalmedicatie kan aanvragen.”
Een patiënt met een leervraag kan terecht bij de bibliotheek. Deze biedt:
Meer informatie over het IDO en de cursus DigiVitaler vindt u in onderstaande video’s:
Zelfhulp
Een patiënt die zelf meer informatie wil en kan opzoeken, kunt u verwijzen naar initiatieven die hulp en ondersteuning bieden, zoals:
Toch kunnen digitale middelen ook kansen bieden, juist voor deze groep.
ZEL werkt voor het verbeteren van de digitale vaardigheden van patiënten samen met samenwerkingspartners in de regio. Het doel is dat patiënten optimaal gebruik kunnen maken van de digitale middelen die hun zorgverlener aanbiedt en gebruikt om met de patiënt te communiceren.
Er zijn diverse organisaties die hulp bieden aan patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden, beperkte digitale vaardigheden en aan patiënten die laaggeletterd zijn:
Complexe hulpvraag -> Wijkteam
“Ik kan een smartphone of laptop abonnement niet betalen.”
Als er multiproblematiek is, waaronder bijvoorbeeld financiële problemen, kun je verwijzen naar het wijkteam van de betreffende gemeente.
Eenmalige hulpvraag -> Welzijn/bibliotheek
“Kan iemand mij helpen om online een afspraak e maken met mijn huisarts?”
Een patiënt met een hulpvraag kan terecht bij een welzijnsorganisatie. Via ‘Welzijn op recept’ kan een patiënt hiervoor verwezen worden. Ook kan hij terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Deze zijn te vinden in de bibliotheken.
Leervraag -> Bibliotheek
“Ik wil graag leren hoe ik via het patiëntenportaal herhaalmedicatie kan aanvragen.”
Een patiënt met een leervraag kan terecht bij de bibliotheek. Deze biedt:
- Digi(taal)huis/loket voor mensen die beter Nederlands willen leren lezen, schrijven of praten.
- Cursussen en trainingen, onder andere op het gebied van taal, computer basisvaardigheden en digitale zorg. Zo bieden veel bibliotheken het lesprogramma DigiVitaler aan. Hierin maken mensen kennis met digitale middelen in de zorg en leren ze hiermee werken. Het lesprogramma bestaat uit verschillende lessen. Elke les behandelt een vorm van digitale zorg. Er zijn bijvoorbeeld lessen over Thuisarts.nl, Apotheek.nl, gezondheidsapps, het patiëntenportaal van de huisarts en het videoconsult.
Meer informatie over het IDO en de cursus DigiVitaler vindt u in onderstaande video’s:
Zelfhulp
Een patiënt die zelf meer informatie wil en kan opzoeken, kunt u verwijzen naar initiatieven die hulp en ondersteuning bieden, zoals:
- Digihulp.nl
Op deze website is hulp te vinden voor mensen die er digitaal niet uitkomen. Zo is te vinden hoe je een app installeert op de telefoon. Vragen kunnen telefonisch gesteld worden via de Digihulplijn, via de mail of via Whatsapp. - Steffie.nl
Steffie (een AI-avatar) legt op een eenvoudige manier moeilijke onderwerpen uit, zoals internet bankieren, het aanvragen van toeslagen en het delen van medische gegevens. - Oefenen.nl
Op Oefenen.nl zijn verschillende programma’s te volgen over onder andere gezond leven, de computer en internet. In het programma over basisvaardigheden voor de computer (Klik & Tik) kun je bijvoorbeeld leren hoe je een website bezoekt en een e-mail verstuurt. De programma’s zijn gratis te volgen, maar men dient wel een account aan te maken.