Digitale toegankelijkheid

Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen, dus óók mensen met een beperking of met beperkte gezondheidsvaardigheden gebruik kunnen maken van websites, apps en andere digitale middelen. Het doel is dat iedereen de informatie en diensten op websites, apps en andere digitale middelen, kan lezen of beluisteren en gebruiken.   
  
Voor een groep patiënten is het een uitdaging om mee te komen met de ontwikkelingen binnen de zorg. Zij hebben moeite met het zelf managen van hun gezondheidsklachten en met het gebruik van digitale middelen.  



Toch kunnen digitale middelen ook kansen bieden. Het kan prettig zijn om informatie rustig na te kunnen lezen of digitaal een vraag te kunnen stellen over gezondheidsklachten.   
 
Mensen met beperkte digitale gezondheidsvaardigheden hebben moeite met het gebruik van computers en internet en dus ook met digitale zorg en patiëntenportalen. Het gevolg hiervan kan zijn dat:  
  • een patiënt de zorgverlener niet begrijpt;   
  • een patiënt een digitaal middel niet op de juiste manier gebruikt; 
  • een patiënt medicijnen verkeerd inneemt;   
  • een patiënt adviezen verkeerd opvolgt waardoor medisch onderzoek niet door kan gaan.   

Hoe kun je patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden herkennen en hoe kun je deze patiënten goed helpen?   
  • Deze factsheet kan helpen om patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden te herkennen.  
  • Gebruik de Quickscan om samen met de patiënt te bepalen hoe digivaardig hij/zij is en ga vervolgens het gesprek hierover aan.  
  • Bespreek dit onderwerp in het team en laat het regelmatig terugkomen bij vergaderingen.  

Je kunt er op verschillende manieren voor zorgen dat de digitale toegankelijkheid van je praktijk voor jouw patiënten verbetert. Hierbij een aantal tips:   
 
Website  
De website van de praktijk is ook wel het digitale visitekaartje van de praktijk en veel patiënten gebruiken de website om informatie over de praktijk op te zoeken. Huisartsenpraktijken kunnen ZEL inschakelen om een scan van hun website uit te voeren en inzicht te krijgen in de digitale toegankelijkheid. Hiermee worden verbeterpunten zichtbaar, zodat de website toegankelijker is voor patiënten. Een toegankelijke website zorgt voor meer inclusiviteit, efficiëntie en patiënttevredenheid. Neem contact op met ZEL via digitalisering@zel.nl om direct aan de slag te gaan.  
  • In deze checklist staan tips die jou kunnen helpen met het toegankelijker maken van je website.  
Wachtkamerscherm  
Maak je gebruik van een wachtkamerscherm? Hieronder volgen een aantal tips:   
  • Check regelmatig wat er op het wachtkamerscherm te zien is. Is dit bijvoorbeeld nog actueel en relevant?  
  • Het wachtkamerscherm is een goed middel om patiënten te informeren over zaken binnen je praktijk. Kies zorgvuldig wat je wil tonen op het scherm, denk hierbij ook aan de digitale middelen die je in de praktijk gebruikt.   
  • Maak ook gebruik van afbeeldingen en video’s op je wachtkamerscherm. 
Eenvoudige communicatie  
Heb je het idee dat niet alle patiënten jouw communicatie begrijpen? En weet je niet of de teksten eenvoudig leesbaar zijn voor patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden?     

Kijk voor meer informatie in deze toolbox

Het landelijk expertisecentrum Pharos richt zich op het verkleinen van gezondheidsverschillen. Dit doet Pharos door kennis te delen en initiatieven te ondernemen om de toegankelijkheid van (digitale) zorg voor met name laaggeletterden en mensen met lage gezondheidsvaardigheden te vergroten. Op de website van Pharos vind je hier meer informatie over.

Wat vond je van deze pagina?

x