ZEL is een partner voor de brede eerstelijnszorg in de regio Maassluis, Vlaardingen, Schiedam (MVS) en Delfland, Westland, en Oostland (DWO). We versterken, verbinden en innoveren samen met zorgverleners, zodat zij de beste zorg kunnen leveren. Onze missie is om kwaliteit, continuïteit en werkplezier te bevorderen door praktische ondersteuning, vernieuwende oplossingen en een sterke samenwerking. ZEL staat voor kennis en innovatie, altijd met oog voor de praktijk.
Voor wie?
ZEL is er voor de eerstelijns zorgverleners in de regio DWO en MVS: huisartsen, apothekers, ergotherapeuten, psychologen, oefentherapeuten, fysiotherapeuten, diëtisten, logopedisten en verloskundigen.
Wat bieden we?
We bieden deskundige, innovatieve en praktische ondersteuning en advies op het gebied van efficiënte praktijkvoering, digitalisering, regionale samenwerking en zorgthema’s. Met nascholingen geven we verdieping op thema’s en gelegenheid tot verbinding.
In Nederland worden uit de zorggelden middelen ter beschikking gesteld om de ondersteuning voor de eerstelijn te organiseren. Organisaties die deze middelen ontvangen, worden ook wel Regionale Ondersteuningsstructuren (ROS’en) genoemd. ZEL ontvangt deze middelen ook en is dus onder andere een ROS. De financiering van de ROS’en is vastgelegd in een beleidsregel en is bestemd voor ondersteuning van apothekers, diëtisten, huisartsen, fysiotherapeuten, logopedisten, oefentherapeuten, psychologen en verloskundigen. Daarnaast ontvangt ZEL middelen voor de ondersteuning van geïntegreerde persoonsgerichte zorg. Jaarlijks maakt de organisatie afspraken over de werkzaamheden met zorgverzekeraar DSW.
Organisatie ZEL
ZEL heeft twee aandeelhouders: de Huisartsencoöperatie Westland/Schieland/Delfland en de stichting Phoenix. ZEL heeft geen winstoogmerk en heeft statutair vastgelegd dat er geen dividend wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. De Raad van Commissarissen (RvC) bewaakt de grote lijnen van het beleid.
De RvC bestaat uit vier leden: een huisarts-voorzitter, een huisarts-lid, een onafhankelijk lid en een afgevaardigde van st. Phoenix. De directievoering, in de persoon van één bestuurder, is ondergebracht in de Beheer BV. Onder deze BV hangen vier operationele BV’s.
Raad van Commissarissen
Het is de verantwoordelijkheid van de Raad van Commissarissen (RvC) om de grote lijnen van het beleid te bewaken. De samenstelling van de RvC is als volgt:
Functie RvC | Voorzitter |
Naam | René Koop |
Functie | Huisarts |
Functie RvC | Penningmeester |
Naam | Chris Oomen |
Functie | Afgevaardigde Stichting Phoenix |
Functie RvC | Secretaris |
Naam | Pieter Bas van der Endt |
Functie | Huisarts |
Functie RvC | Onafhankelijk lid |
Naam | Ben de Koning |
Functie | Bestuurder Frankenland groep |
Functie RvC | Naam | Functie |
---|---|---|
Voorzitter | René Koop | Huisarts |
Penningmeester | Chris Oomen | Afgevaardigde Stichting Phoenix |
Secretaris | Pieter Bas van der Endt | Huisarts |
Onafhankelijk lid | Ben de Koning | Bestuurder Frankenland groep |
HC WSD
De Huisartsen Coöperatie Westland Schieland Delfland U.A. (HC WSD) is opgericht door de huisartsen in de regio met als doel te zorgen voor ondersteuning van huisartsenpraktijken en te streven naar kwaliteit verbeterende activiteiten. HC WSD heeft een bestuur van 5 leden. Vier maal per jaar wordt een Algemene Leden Vergadering gehouden.
Welke resultaten hebben wij samen met de eerstelijns zorgverleners en de zorgpartners in de regio in 2022 behaald op de thema's digitalisering, praktijkvoering en continuïteit, Zorgthema's en Deskundigheidbevordering?
ZEL streeft naar een snelle dienstverlening met een hoge kwaliteit. Maar mogelijk lopen de zaken niet zoals u dat verwacht en bent u, ondanks onze inspanningen om u zo goed mogelijk te helpen, niet tevreden. U kunt in dat geval een klacht indienen bij ZEL.
De klachtenprocedure van ZEL is erop gericht om klachten van eerstelijns zorgverleners in de regio DWO en MVS op een goede manier op te lossen. De procedure kan eveneens gebruikt worden door deelnemers van nascholingen die door ZEL worden georganiseerd.
Wanneer u een klacht heeft over ZEL, is het belangrijk dit kenbaar te maken; voor u is het van belang dat er iets gedaan wordt met uw klacht, voor ZEL is het belangrijk dat u tevreden bent. Ook zien wij de klachtenprocedure als een mogelijkheid om de activiteiten en diensten te verbeteren en klantvriendelijker te werken. Dit kan alleen als bij ons bekend is hoe u de activiteiten en diensten van ZEL ervaart en hoe u denkt dat het beter kan.
Klik hier voor de klachtenprocedure-ZEL
Klik hier voor het klachtenformulier
Algemene Voorwaarden
De Algemene Voorwaarden van ZEL vindt u hier.