Digitale triage (AI)

Aanleiding 
Om de toenemende druk op de eerstelijnszorg het hoofd te bieden hebben we vanuit ZEL gekeken hoe digitale toepassingen, die aansluiten bij de behoeften van de zorgverlener, hierbij een rol kunnen spelen. Eén van de mogelijke oplossingsrichtingen is om triage van de urgentie van de zorgvraag deels via een mobiele applicatie of andere digitale middelen uit te voeren.  
 
Praktijkonderzoek  
Om het aanbod voor digitale triage te verkennen heeft ZEL een marktverkenning uitgevoerd. Echter, om een goed advies te kunnen geven aan de praktijken zijn we in aanvulling op onze marktverkenning een verkennend praktijkonderzoek gestart. Het doel van dit onderzoek was om de behoeften van zorgverleners in kaart te brengen en de praktische toepasbaarheid/waarde van digitale triagesystemen in de huisartsenpraktijk te bepalen. Daarvoor hebben in 2024 negen huisartspraktijken een half jaar een digitaal triagesysteem dat kunstmatige intelligentie (AI) inzet, gebruikt.  
 
Belangrijkste bevindingen 
Zelfzorgmodule 
Digitale triage heeft pas meerwaarde wanneer patiënten zelfzorgadvies krijgen wanneer dat mogelijk is. Geen van de beschikbare systemen biedt hier nu een goede oplossing voor. 

Aansprakelijkheid  
Er is veel onduidelijkheid over de juridische aansprakelijkheid bij de uitkomst van digitale triage. Voor patiënten moet zichtbaar zijn wanneer een advies direct van hun huisarts komt en wanneer niet. Huisartsen willen bovendien inzicht in de gegeven adviezen wanneer nodig.  
 
Integratie  
Om digitale triage efficiënt in de praktijk in te zetten is een goede koppeling met het patiëntenportaal en het HIS een belangrijke voorwaarde. Ook moet de praktijk goede afspraken maken over het werkproces in de praktijk en de communicatie richting de patiënt. 
 
Advies 
Op basis van de ervaringen van de praktijken uit de regio kunnen we concluderen dat zowel patiënten als praktijken positief zijn over de toekomst van digitale triage, maar ook aangeven dat de huidige digitale triagesystemen ondersteund door AI nog onvoldoende aansluiten bij de behoeften. Daarom is het advies voor de regio op dit moment om deze systemen nog niet in de praktijk in te zetten. Wel geloven we in de kracht en snelle ontwikkeling van AI en zien we de bereidheid bij de leveranciers van digitale triage om door te ontwikkelen. Daarom houden we als ZEL de landelijke en regionale ontwikkelingen bij.  
 
Voor de bestaande druk op de telefoon kunnen praktijken wel gebruik maken van de beschikbare digitale middelen, zoals consult voor-bereidende vragenlijsten, slimme telefoniesystemen en e-consulten.  



Wat vond je van deze pagina?

Gerelateerd Nieuws

Digitale triage AI Huisartsenzorg

Onderzoek naar digitale triage als oplossing voor groeiende druk op eerstelijnszorg

De druk op de eerstelijnszorg neemt toe. Daarom hebben we vanuit ZEL gekeken of digitale triage van de urgentie van de zorgvraag een rol kan spelen in het verminderen van de druk. Hiervoor hebben we een marktverkenning en een praktijkonderzoek gedaan naar hoe zorgverleners en patiënten het werken met digitale triage ondersteund door artificial intelligence (AI) hebben ervaren. In dit artikel leest u onze bevindi
Digitale triage Verlagen werkdruk Zelfregie

Onderzoek naar digitale triage in de praktijk

Om een oplossing te bieden voor de toenemende werkdruk in de huisartsenpraktijk, verkent ZEL de mogelijkheden voor de inzet van digitale triagemiddelen. Waar triage nu in de meeste gevallen telefonisch wordt uitgevoerd, zien we veel nieuwe mogelijkheden en goede technologie voor digitale triage. Wanneer patiënten deze hulpmiddelen gebruiken, neemt de druk op de telefoon in de praktijk af. Ook stimuleert het de p
x