Onderzoek naar digitale triage als oplossing voor groeiende druk op eerstelijnszorg
Geplaatst op:
De druk op de eerstelijnszorg neemt toe. Daarom hebben we vanuit ZEL gekeken of digitale triage van de urgentie van de zorgvraag een rol kan spelen in het verminderen van de druk. Hiervoor hebben we een marktverkenning en een praktijkonderzoek gedaan naar hoe zorgverleners en patiënten het werken met digitale triage ondersteund door artificial intelligence (AI) hebben ervaren. In dit artikel leest u onze bevindingen.
Het praktijkonderzoek in het kort
Om de praktijken in de regio een goed advies te kunnen geven, zijn we na de marktverkenning een verkennend praktijkonderzoek gestart. Het doel van dit onderzoek was om de behoeften van zorgverleners in kaart te brengen en de praktische toepasbaarheid/waarde van digitale triagesystemen in de huisartsenpraktijk te bepalen. Daarvoor hebben 9 huisartspraktijken een half jaar een digitaal triagesysteem ondersteund door AI gebruikt.
De belangrijkste bevindingen
Op basis van de ervaringen van de praktijken kunnen we concluderen dat zowel patiënten als praktijken positief zijn over de toekomst van digitale triage. Echter, zij geven ook aan dat de huidige digitale triagesystemen ondersteund door AI nog onvoldoende aansluiten bij de behoeften. De belangrijkste voorwaarden om aan die behoeften te voldoen zijn:
Aangezien de huidige digitale triagesystemen ondersteund door AI nog onvoldoende aansluiten bij de behoeften, adviseren wij voor de regio op dit moment om deze systemen nog niet in de praktijk in te zetten. Wel geloven we in de kracht en snelle ontwikkeling van AI en zien we de bereidheid bij de leveranciers van digitale triagesystemen om door te ontwikkelen. Daarom houden we als ZEL de landelijke en regionale ontwikkelingen bij en informeren we je zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn.
Voor de bestaande druk op de telefoon kunnen praktijken gebruik maken van de beschikbare digitale middelen, zoals consult voorbereidende vragenlijsten, slimme telefoniesystemen en e-consulten. Voor meer informatie over deze middelen, voor vragen over het onderzoek of om het volledige adviesrapport op te vragen kun je contact met ons opnemen via: digitalisering@zel.nl.
Het praktijkonderzoek in het kort
Om de praktijken in de regio een goed advies te kunnen geven, zijn we na de marktverkenning een verkennend praktijkonderzoek gestart. Het doel van dit onderzoek was om de behoeften van zorgverleners in kaart te brengen en de praktische toepasbaarheid/waarde van digitale triagesystemen in de huisartsenpraktijk te bepalen. Daarvoor hebben 9 huisartspraktijken een half jaar een digitaal triagesysteem ondersteund door AI gebruikt.
De belangrijkste bevindingen
Op basis van de ervaringen van de praktijken kunnen we concluderen dat zowel patiënten als praktijken positief zijn over de toekomst van digitale triage. Echter, zij geven ook aan dat de huidige digitale triagesystemen ondersteund door AI nog onvoldoende aansluiten bij de behoeften. De belangrijkste voorwaarden om aan die behoeften te voldoen zijn:
- Een zelfzorgmodule
Digitale triage heeft pas meerwaarde wanneer patiënten zelfzorgadvies krijgen wanneer dat mogelijk is. Geen van de beschikbare systemen biedt hier nu een goede oplossing voor. - Aansprakelijkheid
Voor patiënten moet zichtbaar zijn wanneer een advies direct van hun huisarts komt en wanneer niet. Huisartsen willen bovendien inzicht in de gegeven adviezen wanneer nodig. Op dit moment is er nog veel onduidelijkheid over de juridische aansprakelijkheid bij de uitkomst van digitale triage. - Integratie
Om digitale triage efficiënt in de praktijk in te zetten is een goede koppeling met het patiëntenportaal en het door de praktijk gebruikte HIS een belangrijke voorwaarde. Ook daarin is op dit moment nog niet voorzien.
Aangezien de huidige digitale triagesystemen ondersteund door AI nog onvoldoende aansluiten bij de behoeften, adviseren wij voor de regio op dit moment om deze systemen nog niet in de praktijk in te zetten. Wel geloven we in de kracht en snelle ontwikkeling van AI en zien we de bereidheid bij de leveranciers van digitale triagesystemen om door te ontwikkelen. Daarom houden we als ZEL de landelijke en regionale ontwikkelingen bij en informeren we je zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn.
Voor de bestaande druk op de telefoon kunnen praktijken gebruik maken van de beschikbare digitale middelen, zoals consult voorbereidende vragenlijsten, slimme telefoniesystemen en e-consulten. Voor meer informatie over deze middelen, voor vragen over het onderzoek of om het volledige adviesrapport op te vragen kun je contact met ons opnemen via: digitalisering@zel.nl.
