Slimme telefoniesystemen voor huisartsenpraktijken

Veel patiënten maken gebruik van de telefoon voor het contact met de huisartsenpraktijk. Door de groeiende zorgvraag leidt dit regelmatig tot hoge werkdruk voor de doktersassistentes en tot frustratie bij patiënten die lang in de wacht staan of de praktijk niet kunnen bereiken. Slimme telefoniesystemen kunnen uitkomst bieden. Deze systemen bieden naast het regulier bellen de volgende aanvullende functionaliteiten om meer grip te krijgen op de binnenkomende telefoontjes:
  • Flexibel werken: De mogelijkheid om vanuit verschillende locaties en toestellen te communiceren met patiënten. Dit maakt het waarnemen voor een andere praktijk eenvoudiger. 
  • HIS-koppeling: Deze koppeling zorgt ervoor dat u eenvoudig het dossier van de patiënt bij de hand heeft bij een binnenkomend telefoongesprek of direct vanuit uw HIS kunt bellen. Deze functie zorgt ervoor dat u snel bij de juiste informatie kunt en dat bespaart tijd. 
  • Terugbelfunctie: Patiënten kunnen eenvoudig worden teruggebeld wanneer dat u uitkomt . Hierdoor voorkomt u (lange) wachtrijen aan de telefoon. 

Gezien de vele voordelen van slimme telefoniesystemen en de toegevoegde waarde ervan voor praktijken, bekijken we vanuit ZEL hoe we huisartsenpraktijken die willen overstappen kunnen ondersteunen. Wij zetten in op één telefoniesysteem voor alle huisartsenpraktijken in de regio. Zo biedt de uniformiteit in telefonie de individuele praktijken voordelen, spelen we in op de ontwikkelingen in de zorg én vergemakkelijkt het onderling waarnemen en de inzet van ondersteunend personeel.

De ondersteuning vanuit ZEL is gericht op: 
  • Selectie van een geschikt telefoniesysteem: Via een selectietraject wordt het systeem dat het best aansluit bij de behoeften van praktijken en de regio gekozen. 
  • Financiële compensatie: We streven naar financiële compensatie voor de overstap- en opstartkosten via een aanvraag voor transformatiegelden*.
Momenteel zijn we bezig met een aanvraag voor financiering om deze ondersteuning mogelijk te maken. In het schema hieronder ziet u de status van deze aanvraag. 

Actie Indiening snelle toets bij zorgverzekeraar voor transformatiegelden*
(Verwachte) afrondingsdatum
Status Afgerond

Actie Uitkomst snelle toets: goedkeuring / afwijzing
(Verwachte) afrondingsdatum
Status In afwachting

Actie Goedgekeurde snelle toets vertalen naar transformatieplan
(Verwachte) afrondingsdatum

Actie Al dan niet toezegging gelden o.b.v. transformatieplan
(Verwachte) afrondingsdatum

Actie Communicatie en inventarisatie praktijken die willen starten / over willen stappen
(Verwachte) afrondingsdatum Q1 2025

Actie Implementatie slimme telefoniesystemen in de regio
(Verwachte) afrondingsdatum Q2 2025 - Q4 2026

Actie(Verwachte) afrondingsdatumStatus
Indiening snelle toets bij zorgverzekeraar voor transformatiegelden*Afgerond
Uitkomst snelle toets: goedkeuring / afwijzingIn afwachting
Goedgekeurde snelle toets vertalen naar transformatieplan
Al dan niet toezegging gelden o.b.v. transformatieplan
Communicatie en inventarisatie praktijken die willen starten / over willen stappenQ1 2025
Implementatie slimme telefoniesystemen in de regioQ2 2025 - Q4 2026
 
 
* Via een snelle toets dien je een voorstel in voor een initiatief dat bijdraagt aan het behalen van in het Integraal Zorg Akkoord (IZA) geformuleerde doelen. De preferente zorgverzekeraar (in ons geval DSW) beoordeelt dit voorstel samen met de tweede grootste zorgverzekeraar in de regio (Zilveren Kruis). 
Bij akkoord van deze twee partijen kan er een transformatieplan opgesteld worden. Dit plan bevat een volledige uitwerking van het project. Als het transformatieplan goedgekeurd is, wordt de financiering toegekend en starten we met de uitvoering van het plan.

Wij adviseren praktijken uit de regio om te wachten met het aanschaffen van een nieuw telefoniesysteem tot er meer duidelijkheid is over deze regionale aanpak. Echter, mocht u niet kunnen of willen wachten met de aanschaf van een nieuw telefoniesysteem, dan raden wij u aan om contact op te nemen met Huisartsentelefonie of Vcare. Zij bieden beide slimme telefoniesystemen met de functionaliteiten die hierboven beschreven staan.  
Het is wel mogelijk dat niet uw leverancier maar juist de andere partij wordt gekozen als regionale partner. Dit houdt in dat u dan op termijn zou moeten overstappen. 
 
Meer Informatie 
Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen via e-mail: digitalisering@zel.nl
 
Via de volgende links leest u meer over het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en transformatiegelden:  

Wat vond je van deze pagina?

x