Toolbox Digitale toegankelijkheid praktijk

Tips voor de praktijk



Digitale toegankelijkheid betekent dat iedereen, dus óók mensen met een beperking of met beperkte gezondheidsvaardigheden gebruik kunnen maken van websites, apps en andere digitale middelen. Het doel is dat iedereen de informatie en diensten op websites, apps en andere digitale middelen, kan lezen of beluisteren en gebruiken.  
 
Voor een groep patiënten is het een uitdaging om mee te komen met de ontwikkelingen binnen de zorg. Zij hebben moeite met het zelf managen van hun gezondheidsklachten en met het gebruik van digitale middelen. 



Toch kunnen digitale middelen ook kansen bieden. Het kan prettig zijn om informatie rustig na te kunnen lezen of digitaal een vraag te kunnen stellen over gezondheidsklachten.  

Mensen met beperkte digitale gezondheidsvaardigheden hebben moeite met het gebruik van computers en internet en dus ook met digitale zorg en patiëntenportalen. Het gevolg hiervan kan zijn dat: 
  • een patiënt de zorgverlener niet begrijpt;  
  • een patiënt een digitaal middel niet op de juiste manier gebruikt;
  • een patiënt medicijnen verkeerd inneemt;  
  • een patiënt adviezen verkeerd opvolgt waardoor medisch onderzoek niet door kan gaan.  

U kunt er op verschillende manieren voor zorgen dat de digitale toegankelijkheid van uw praktijk voor uw patiënten verbetert. Hierbij een aantal tips:  
  
Herkennen en bespreken 
Hoe kunt u patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden herkennen en hoe kunt u deze patiënten goed helpen? 
  • Deze factsheet kan helpen om patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden te herkennen. 
  • Gebruik de Quickscan om samen met de patiënt te bepalen hoe digivaardig hij/zij is en ga vervolgens het gesprek hierover aan. 
  • Bespreek dit onderwerp in het team en laat het regelmatig terugkomen bij vergaderingen. 
Digitale visitekaartje 
De website van de praktijk is ook wel het digitale visitekaartje van de praktijk en veel patiënten gebruiken de website om informatie over de praktijk op te zoeken. In de zomer van 2022 hebben wij vanuit ZEL naar de toegankelijkheid van de websites in de regio gekeken. U heeft hier een rapport van ontvangen. Bent u al aan de slag gegaan met de tips uit dit rapport? Heeft u hier vragen over, neem dan contact met ons op via digitalisering@zel.nl
  • In deze checklist staan tips die u kunnen helpen met het toegankelijker maken van uw website. 

Wachtkamerscherm 
Maakt u gebruik van een wachtkamerscherm? Hieronder volgen een aantal tips: 
  • Check regelmatig wat er op het wachtkamerscherm te zien is. Is dit bijvoorbeeld nog actueel en relevant? 
  • Het wachtkamerscherm is een goed middel om patiënten te informeren over zaken binnen uw praktijk. Kies zorgvuldig wat uw wil tonen op het scherm, denk hierbij ook aan de digitale middelen die u gebruikt in de praktijk.  

Eenvoudige communicatie 
Heeft u het idee dat niet alle patiënten uw communicatie begrijpen? En weet u niet of de teksten eenvoudig leesbaar zijn voor patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden?   
  • In dit document vindt u tips om uw communicatie toegankelijker te maken.