Samenwerking huisarts en Bibliotheek om digivaardigheid patiënten te stimuleren

Geplaatst op:
Samenwerking Digitale vaardigheden Patiëntenportaal
“We hebben de receptenlijn gesloten.” Hoe Huisartsenpraktijk Parkhof in Maassluis dit heeft aangepakt en waarom de Bibliotheek hierbij belangrijk was, vertelt Annelies van Gelderen, doktersassistent bij deze huisartsenpraktijk.  
  
“5 jaar geleden introduceerden wij patiëntenportaal Mijngezondheid.net in onze praktijk en sindsdien weten steeds meer mensen het portaal te vinden. Echter, de druk op de doktersassistenten bleef, aangezien zij de recepten nog op meerdere plekken moesten verwerken. We hebben daarom in de praktijk met elkaar besloten te stoppen met de receptenlijn. In mei van dit jaar hebben we dit al aangekondigd op ons bandje. Natuurlijk vonden sommige patiënten dat spannend, maar door de vroege aankondiging konden mensen rustig wennen aan het idee.”  
Bijna 80% van de Nederlanders ouder dan 12 jaar beschikt over digitale basisvaardigheden. Toch blijft het voor bepaalde mensen lastig om digitale middelen, zoals een patiëntenportaal, te gebruiken. Annelies merkte dat in de praktijk ook en zocht naar een oplossing: “Toevallig kwam ik een bericht tegen van de Bibliotheek, waarin zij digitaliseringsworkshops aanboden. Zo kwamen wij op het idee om contact te zoeken met de bieb om te kijken of we konden samenwerken. Dat is gelukt en zo zijn de workshops Patiëntenportaal een feit geworden! Mensen die moeite hadden met het portaal stimuleerden we om zich voor deze workshop aan te melden en met succes! De workshops zitten vol. Tijdens de workshops zijn mijn collega of ik aanwezig, zodat mensen een bekend gezicht zien."  


 
Naomi Severin, Aanjager Basisvaardigheden en Coördinator Taalhuis voor Maassluis, legt uit wat de Bibliotheek aan ondersteuning biedt op het gebied van taal en digitalisering: “De nieuwe slogan van de Bibliotheek is: “Ontdek wat je allemaal kan.” Ons doel is om mensen te helpen om dingen zelf te doen en te regelen. Naast de cursussen om te leren omgaan met de computer en de spreekuren van het IDO (Informatiepunt Digitale Overheid), organiseren we in samenwerking met de huisartsen een workshop Patiëntenportaal. Tijdens deze workshops kunnen deelnemers in een veilige omgeving oefenen met het patiëntenportaal.” 
  
Het klinkt allemaal goed, maar werkt het ook, vroegen wij Annelies: “De statistieken van het portaal laten duidelijk zien dat het gebruik fors is gegroeid. Verder merken we dat het verwerken van de aanvragen ons meer structuur heeft gegeven.”  
Naomi beaamt dit en benadrukt: “Het voordeel van de samenwerking met de huisartsenpraktijken is dat we deelnemers krijgen met een gerichte vraag die we direct kunnen helpen. Merken we tijdens de cursus dat deelnemers ook nog andere digitale uitdagingen hebben, dan verwijzen we naar geschikte cursussen binnen ons eigen aanbod of bij partners.” 
  
Op de website van Bibliotheek De Plataan vind je het aanbod op het gebied van digitalisering.
- Debra Brouwn
Deel dit bericht

Meld je aan voor ons nieuwsbulletin!

Zo blijf je elke week op de hoogte van regionaal nieuws

x