Wat levert HIS-harmonisatie op voor het dagelijkse samenwerken?

Geplaatst op:
Samenwerken HIS-harmonisatie Huisartsenzorg
Voor: Huisartsen  

In deze serie artikelen geven we antwoord op een vraag die we regelmatig krijgen, namelijk: “Waarom werken we aan HIS-harmonisatie, en wat levert het op?” In het eerste artikel van deze reeks las je waarom een gezamenlijke digitale basis nodig is en welke voordelen HIS-harmonisatie biedt voor het dagelijks werk in de praktijk. In dit tweede artikel zoomen we in op het volgende: hoe helpt HIS-harmonisatie om makkelijker samen te werken en regionale digitale oplossingen beter te benutten? 

De huisartsenzorg staat onder druk. Slimmer samenwerken en het inzetten van digitale oplossingen kan helpen om samen goede zorg te kunnen blijven bieden. 

Waarom minder verschillende HIS’en de samenwerking versterkt 
In onze regio gebruiken huisartspraktijken nu 7 verschillende HIS’en. Dat leidt tot versnippering, die de samenwerking met andere praktijken en/of regionale partners lastiger kan maken. Door als regio toe te groeien naar minder en beter samenwerkende systemen kunnen we elkaar makkelijker ondersteunen.  

Een regionaal afgestemde HIS-keuze maakt onder andere mogelijk: 
  • Eenvoudigere en veiligere gegevensuitwisseling met andere praktijken en met regionale partners. 
  • Snellere overdracht en inzage doordat systemen beter op elkaar aansluiten. 
  • Meer eenheid in taal, processen en werkafspraken, wat samenwerking en waarnemen eenvoudiger maakt. 
  • Minder losse koppelingen, hierdoor is jouw ICT minder kwetsbaar en beter beheersbaar. 
  • Betere inzet van digitale toepassingen en innovaties, omdat je jouw ervaringen en goede voorbeelden makkelijker kunt delen en hergebruiken. 
En de overstap, levert dat gedoe op? 
Een overstap naar een ander HIS kost tijd en energie. Dat hoeven we niet mooier te maken dan het is. Maar je staat er niet alleen voor. ZEL ondersteunt praktijken intensief: van voorbereiding tot inrichting, scholing en nazorg. Daarnaast zijn er financiële middelen beschikbaar om het traject goed en zorgvuldig te organiseren. 

Met andere woorden: ja, het kost tijd - maar we ondersteunen je waar mogelijk. Heb je het eerste artikel gemist? Lees het hier

Wil je hierover in gesprek, heb je vragen of mis je informatie? Neem dan gerust contact met ons op via digitalisering@zel.nl.

x