Je patiënten laten breien in de wachtkamer of zorgen voor optimale informatie?

Geplaatst op:
Wachtkamerschermen Informatie Optimale inzet
Voor: Eerstelijns zorgverleners 
 
Patiënten brengen tijd door in jouw wachtkamer. Die tijd kunnen ze bijvoorbeeld besteden aan het bijwerken van hun mail, afbreien van die heerlijke wintertrui of het lezen van gezondheidsinformatie en andere relevante informatie. Met een goed ingericht wachtkamerscherm verbeter je niet alleen de ervaring van jouw patiënten maar kun je je patiënten ook goed informeren.  Hoe je jouw wachtkamer zo optimaal mogelijk inzet, lees je in dit artikel, boordevol tips.  
 
Tip 1 Zorg voor actuele content 
Het is essentieel dat de getoonde informatie up-to-date is. Verwijder oude berichten zoals zomervakantie-aankondigingen zodra deze niet meer relevant zijn. Dit lijkt een open deur maar wordt door de drukte in de praktijk regelmatig vergeten.  
 
Top 2 Maak de informatie persoonlijk 
Dit doe je bijvoorbeeld door via foto's van je medewerkers je team aan de patiënten voor te stellen. Dit maakt de ervaring persoonlijker en zorgt ervoor dat patiënten zich meer op hun gemak voelen.  
 
Tip 3 Promoot digitale middelen en deel gezondheidsinformatie 
Gebruik jouw wachtkamerscherm om de functionaliteiten van het patiëntenportaal te promoten. Toon bijvoorbeeld hoe patiënten online afspraken kunnen maken, hun medische dossier kunnen bekijken of herhaalrecepten kunnen aanvragen. Daarnaast kun je op het scherm ook gezondheidsapps en leefstijlinformatie delen, zoals tips van het Voedingscentrum of het Kenniscentrum Voeding en Bewegen. 
 
Tip 4 Maak je scherm toegankelijk 
Een toegankelijk schermontwerp is cruciaal. Met deze richtlijnen zorg je voor een wachtkamerscherm dat het merendeel van jouw patiënten kan lezen:  
  • Simpel en duidelijk: Gebruik een makkelijk leesbaar lettertype met voldoende witruimte en gebruik eenvoudige woorden.  
  • Contrast en leesbaarheid: Vermijd drukke achtergronden en zorg voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond.
  • Visuele elementen: Gebruik afbeeldingen en pictogrammen om informatie te verduidelijken, maar houd het visueel rustig.
  • Video’s met ondertiteling: Als je video’s afspeelt, zorg dan dat deze ondertiteld zijn, zodat ze ook begrijpelijk zijn zonder geluid. 
Met bovenstaande tips zorg je ervoor dat jouw wachtkamerscherm informatief is, een positieve bijdrage levert aan de ervaring van jouw patiënten en kun je hen ook nog aanmoedigen om gebruik te maken van digitale middelen. Kortom je vangt 3 vissen met 1 haakje!  
 
Samenwerking ZEL en Zorgscherm 
ZEL gelooft in het gebruik van wachtkamerschermen en heeft onderzoek gedaan naar de producten van verschillende leveranciers van wachtkamerschermen. Zorgscherm kwam als beste partner naar voren en daarmee heeft ZEL ook prijsafspraken gemaakt voor de regio.  
Zorgscherm biedt huisartspraktijken uitgebreide begeleiding bij de implementatie en het gebruik van een wachtkamerscherm. Deze begeleiding bestaat uit:  
  • Installatie en Inrichting:
    Zorgscherm zorgt voor een vlotte installatie van de schermen en helpt bij de optimale inrichting van de content.
  • Training en Ondersteuning:
    De medewerkers van de praktijk krijgen een training in het gebruik van het systeem en hebben toegang tot voortdurende technische ondersteuning.
  • Contentbeheer:
    Zorgscherm biedt hulp bij het beheren en updaten van de inhoud, zodat deze altijd actueel en relevant blijft.  
Meer informatie 
Kijk voor meer informatie over de optimale inzet van wachtkamerschermen op de ZEL website. Je vindt hier ook de brochure van Zorgscherm (met de voordelen, prijsafspraken en contactmogelijkheden) en de contactpersoon bij ZEL waar je terecht kunt met je vragen.
- Marije Lelieveld
Deel dit bericht

Meld je aan voor ons nieuwsbulletin!

Zo blijf je elke week op de hoogte van regionaal nieuws

x