Van balie naar aanmeldzuil: ervaringen uit de praktijk

Geplaatst op:
Aanmeldzuil Digitalisering Patiënteninformatie
Al eens gedacht aan de inzet van een aanmeldzuil in jouw praktijk? Hiermee verminder je de drukte aan de balie, krijg je duidelijkheid over wie er in de wachtkamer zit en kan je patiënten beter informeren over praktijkzaken. Meerdere praktijken in de regio zetten al een aanmeldzuil in. Lees hieronder hun ervaringen en meer informatie over de aanmeldzuil in de praktijk.  

Ervaringen
Bij huisartsenpraktijken Deunisvelt en Dupuis in ’s Gravenzande staat sinds kort een gezamenlijk aanmeldzuil. Praktijkhouder Duco Visser vertelt: “Patiënten hoeven zich niet meer bij de balie te melden als ze een afspraak hebben. Ze melden zich aan via de zuil en nemen direct plaats in de wachtkamer. Wie bloed moet laten prikken, krijgt via de zuil de instructie om in een andere ruimte te wachten. Ook praktische zaken, zoals het inleveren van urine, verlopen nu via duidelijke aanwijzingen op de zuil.” 
 
“De assistenten merken dat het aan de balie veel rustiger is geworden”, vertelt Duco. “In het begin moesten patiënten even wennen, maar inmiddels maakt de overgrote meerderheid gebruik van de zuil. Dankzij de koppeling met CGM is niet alleen zichtbaar dat er een patiënt aanwezig is, maar ook wie. Het bestellen en installeren van de aanmeldzuil ging vlot en eenvoudig en het beheer kan via hetzelfde programma als het wachtkamerscherm.” 
 
Huisartsenpraktijk In de Wijk in De Lier werkt al langer met een zuil. “Voor ons was het ontlasten van de balie de belangrijkste reden om een aanmeldzuil aan te schaffen”, zegt praktijkmanager Jiska Potman. “Dat doel is zeker bereikt: het is rustiger aan de balie en de assistente heeft meer tijd voor andere werkzaamheden.” Jiska ziet bovendien kansen om de zuil breder in te zetten, bijvoorbeeld voor korte enquêtes voor patiënten. 

Wat kan de aanmeldzuil de praktijk bieden?

  • Overzicht van aanwezige patiënten;
  • Minder drukte bij de balie;
  • Informatie voor patiënten over o.a. het patiëntenportaal, vakantiewaarneming of bewegwijzering;
  • Patiëntinformatie aanvullen en enquêtes uitzetten.

Ondersteuning bij aanschaf en implementatie 
Vanuit ZEL is gekeken hoe we praktijken kunnen ondersteunen bij het aanschaffen en implementeren van een aanmeldzuil. Na zorgvuldig onderzoek kwamen we terecht bij Zorgstand waar we nu mee samenwerken. Zij bieden uitgebreide begeleiding bij de implementatie en het gebruik van hun systemen.

Deze begeleiding omvat:  
  • Installatie en inrichting van de zuil; 
  • Training en ondersteuning van medewerkers; 
  • Beheer en actualisatie van de content. 
Meer weten? 
Ben je benieuwd hoe de aanmeldzuil van Zorgstand werkt? Test het dan zelf tijdens de Digibeurs op 2 oktober bij de stand van ZorgStand. 
 
Neem voor meer informatie over de aanmeldzuil een kijkje op onze website. In de brochure van Zorgstand vind je een overzicht van de mogelijkheden, voordelen en prijsafspraken. 
 
Heb je vragen? Stuur dan gerust een e-mail naar digitalisering@zel.nl.
- Marije Lelieveld
Deel dit bericht

Meld je aan voor ons nieuwsbulletin!

Zo blijf je elke week op de hoogte van regionaal nieuws

x