Het verbeteren van zelfredzaamheid en patiëntbetrokkenheid

Geplaatst op:
Digitalisering Digitale oefenmodules GPGZ module
De ervaring van Huisartsenpraktijk Baecke en Nobel met Digitale Oefenmodules

Huisartsenpraktijk Baecke en Nobel heeft met succes digitale oefenmodules geïntegreerd in hun zorgaanpak. ”Wij zijn hiermee gestart vanuit de module digitalisering GPGZ van ZEL.” aldus Simone Nobel van huisartsenpraktijk Baecke en Nobel. In de digitale oefenmodules vinden patiënten informatie en oefeningen om zelf met de klachten aan de slag te gaan. Het werken met de digitale oefenmodules heeft als voornaamste doelen het vergroten van de zelfredzaamheid van patiënten en het stimuleren van de betrokkenheid bij hun eigen gezondheid. ”Dat was voor ons ook de aanleiding om hiermee aan de slag te gaan. Het is fijn dat de inzet van digitale oefenmodules in onze praktijk door patiënten met enthousiasme is ontvangen.” 
 
Hoe werkt het in de praktijk? 
Simone Nobel vertelt over haar ervaringen en die van haar collega Chantal Baecke met de inzet van de digitale oefenmodule: ”Onze ervaringen zijn positief. Wij krijgen via de oefenmodule feedback als een patiënt is gestart en ook als een patiënt de activiteiten heeft doorlopen. Bij een volgend consult kunnen wij dan terugvragen hoe de oefenmodule is gegaan en wat het effect was voor de patiënt. Het is dus echt ‘blended care’. Wel is het een uitdaging om deze module uit te leggen en in het consult bespreekbaar te maken. Dit kost tijd en vraagt om een andere manier van consult voeren. Vaak zeg ik nu: er is een online module, staat u daarvoor open? Dan stuur ik de link en plan ik een telefonisch consult een week later in om na te vragen of het lukt.” 



Hoe reageren patiënten?  
Voor patiënten is het werken met deze digitale oefenmodule vooral een praktische tool om mee aan de slag te gaan. Simone vervolgt: ”De patiënten zijn in eerste instantie vaak verbaasd dat deze mogelijkheid bestaat. Daarna zijn ze veelal enthousiast en blij dat ze zelf iets kunnen gaan doen. Voor de minder digivaardige patiënten kan de module nog wel wat lastig zijn.” Dit beaamt Julia Otten, POH-s in de praktijk: “Vooral oudere patiënten met minder digitale vaardigheden staan niet altijd open voor het starten van een onlineprogramma of snappen niet voldoende hoe het werkt als ze wel starten. Echter, veel mensen vinden het juist fijn om zelf iets te kunnen doen en zijn ook positief over het interactieve aspect van de oefeningen. Het levert tijd op (minder tijd in spreekkamer) terwijl de patiënt meer informatie krijgt dan voorheen. Bovendien kunnen patiënten de informatie nog eens rustig teruglezen. Vaak zet het hen ook aan het denken.” 
 
Ook aan de slag?  
Huisartsen die hier ook mee aan de slag willen, adviseert Simone: ”Verdiep je van tevoren in de modules, dat kost even tijd, maar dan kan je wel (beter) aan jouw patiënten vertellen wat hen te wachten staat. Verwacht verder niet dat alles in één consult kan. Geef de module als optie mee en vraag de weken erna eens hoe het gaat.”  
 
Het is duidelijk dat ze bij Huisartsenpraktijk Baecke en Nobel positief zijn: “Wij zien dat de inzet van digitale oefenmodules de zelfredzaamheid van patiënten heeft vergroot en de betrokkenheid bij hun eigen zorgproces heeft gestimuleerd. Hoewel er uitdagingen zijn bij de integratie in consulten, zijn de voordelen duidelijk.” 

Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via ict@zel.nl
- Debra Brouwn
Deel dit bericht

Meld je aan voor ons nieuwsbulletin!

Zo blijf je elke week op de hoogte van regionaal nieuws