Digicoach als vraagbaak en motivator

Geplaatst op:
Digicoaches Digitale vaardigheden
Wij hebben inmiddels al 27 digicoaches getraind. Digicoaches zijn belangrijk om de digitale vaardigheden van de praktijkmedewerkers te verbeteren waar mogelijk, zodat digitale middelen binnen de praktijk optimaal kunnen worden ingezet bij de dagelijkse werkzaamheden.    
  
Welke digitale vaardigheden en trainingsvaardigheden heeft een digicoach daarvoor nodig? 
In dit artikel van ICT&Health wordt onderscheid gemaakt tussen hard skills en soft skills:  

  • ‘De harde kant' bestaat uit een feitelijke opsomming van wat jij collega’s vanuit je rol als digicoach wilt leren.
    Denk hierbij aan: slim en efficiënt werken in het EPD/HIS of met Outlook. Maar de hard skills gaan ook over het kiezen van het juiste lesmateriaal en de tips en trucs die digicoaches aan hun collega’s meegeven.
  • 'De soft skills' zijn de vaardigheden om collega's in beweging te krijgen (gedragsverandering): hoe spoor je collega's aan om digivaardiger te worden en hun (nieuwe) digitale vaardigheden in de praktijk te brengen? Daarbij is het noodzakelijk dat je in je communicatie aansluit bij de kennis en het niveau dat iemand al heeft’ 
Tijdens de training van ZEL worden digicoaches getraind om collega’s te coachen en begeleiden in het verbeteren van hun digitale vaardigheden. 
  
Ben je digicoach en heb je vragen of ben je (nog) geen digicoach en heb je interesse de training tot digicoach te volgen? Neem dan contact met ons op via: Marije Lelieveld.
- Marije Lelieveld
Deel dit bericht

Meld je aan voor ons nieuwsbulletin!

Zo blijf je elke week op de hoogte van regionaal nieuws