Sinds 1 juli 2020 hebben patiënten het wettelijke recht om hun eigen medische gegevens in te zien. Patiënten hebben daarmee de mogelijkheid om laagdrempelig de eigen gezondheidsgegevens, zoals labuitslagen en een medicatie-overzicht, in te zien en te beheren.
Na het afronden van het landelijke OPEN programma eind december 2022 om online inzage in het medisch dossier te stimuleren, blijft ZEL inzetten op het gebruik van de functionaliteiten van het patiëntenportaal. Deze functionaliteiten bieden mogelijkheden om de zorg voor de patiënt efficiënter en effectiever in te richten.
Het huisartsen patiëntenportaal biedt:
- online inzage in het medisch dossier
- online maken van een afspraak (eAfspraak)
- aanvragen van herhaalmedicatie
- sturen van een bericht via e-consult
Meer informatie over de patiëntenportalen vindt u op de websites van Uw Zorg Online en Pharmapartners (MGn).
Online inzage kan geboden worden via patiëntenportalen en PGO’s. De verschillen tussen de vindt u in het overzicht hieronder.Portaal Inzage bij één zorgaanbieder PGO Verzamelen en delen van gegevens bij alle MedMij aangesloten zorgaanbieders Portaal Informatie staat in dossier van zorgaanbieder PGO Informatie ook te verzamelen en beheren door zorggebruiker Portaal Zorggebruiker heeft geen keuzevrijheid PGO Zorggebruiker kan zelf eigen PGO kiezen Portaal Geeft geen mogelijkheid om informatie te delen met derden PGO Geeft de mogelijkheid om informatie met derden te delen Portaal PGO Inzage bij één zorgaanbieder Verzamelen en delen van gegevens bij alle MedMij aangesloten zorgaanbieders Informatie staat in dossier van zorgaanbieder Informatie ook te verzamelen en beheren door zorggebruiker Zorggebruiker heeft geen keuzevrijheid Zorggebruiker kan zelf eigen PGO kiezen Geeft geen mogelijkheid om informatie te delen met derden Geeft de mogelijkheid om informatie met derden te delen
Klik hier voor meer informatie over de PGO’s.
Patiënten kunnen informatie over online inzage vinden op Thuisarts.nl of digitalezorggids.nl.
Een patiënt kan het volgende zien in het patiëntenportaal:
- Actuele episodes (met en zonder attentiewaarde)
- Afgesloten episodes met attentiewaarde
- Behandeling
- Profylaxe en voorzorg
- Actuele medicatie
- Medicatie-overgevoeligheid
- Correspondentie
- Resultaten bepalingen
- E- en P-regels van het consult vastgelegd na invoering van online inzage
- Geen persoonlijke aantekeningen!
Met een e–consult kan een patiënt, via een beveiligde en versleutelde verbinding, een vraag stellen aan een zorgverlener. Daarbij kan de patiënt een foto meesturen. Spoedeisende vragen en klachten waarbij een lichamelijk onderzoek gewenst is, zijn niet geschikt voor een e–consult. Overige vragen, zoals een vraag over medicatie of over een klacht die teruggekeerd is, kunnen in veel gevallen digitaal beantwoord worden.
Patiënten kunnen via het patiëntenportaal eenvoudig een afspraak maken of herhaalmedicatie aanvragen. Dit verlaagt de druk op de telefoon en geeft patiënten de mogelijkheid om 24 uur per dag een afspraak te plannen of herhaalmedicatie aan te vragen.
Wilt u functionaliteiten in het patiëntenportaal (actiever) gaan inzetten en het gebruik onder uw patiënten stimuleren? Wij kunnen u helpen met ondersteunend materiaal en antwoorden op uw vragen. Neem contact met ons op via digitalisering@zel.nl.
- Informatie voor patiënten over online inzage op Thuisarts.nl
en Digitale Zorggids. - Website van VG VIPP.
- Informatiepagina Uw Zorg Online
- Informatiepagina Pharmapartners