Patiëntenportaal

Sinds 1 juli 2020 hebben patiënten het wettelijke recht om hun eigen medische gegevens in te zien. Patiënten hebben daarmee de mogelijkheid om laagdrempelig de eigen gezondheidsgegevens, zoals labuitslagen en een medicatie-overzicht, in te zien en te beheren.

Na het afronden van het landelijke OPEN programma eind december 2022 om online inzage in het medisch dossier te stimuleren, blijft ZEL inzetten op het gebruik van de functionaliteiten van het patiëntenportaal. Deze functionaliteiten bieden mogelijkheden om de zorg voor de patiënt efficiënter en effectiever in te richten. 

Het huisartsen patiëntenportaal biedt:  

  • online inzage in het medisch dossier 
  • online maken van een afspraak (eAfspraak) 
  • aanvragen van herhaalmedicatie 
  • sturen van een bericht via e-consult 

Meer informatie over de patiëntenportalen vindt u op de websites van Uw Zorg Online en Pharmapartners (MGn). 

Online inzage kan geboden worden via patiëntenportalen en PGO’s. De verschillen tussen de vindt u in het overzicht hieronder.

PortaalInzage bij één zorgaanbieder
PGOVerzamelen en delen van gegevens bij alle MedMij aangesloten zorgaanbieders
PortaalInformatie staat in dossier van zorgaanbieder
PGOInformatie ook te verzamelen en beheren door zorggebruiker
PortaalZorggebruiker heeft geen keuzevrijheid
PGOZorggebruiker kan zelf eigen PGO kiezen
PortaalGeeft geen mogelijkheid om informatie te delen met derden
PGOGeeft de mogelijkheid om informatie met derden te delen
PortaalPGO
Inzage bij één zorgaanbiederVerzamelen en delen van gegevens bij alle MedMij aangesloten zorgaanbieders
Informatie staat in dossier van zorgaanbiederInformatie ook te verzamelen en beheren door zorggebruiker
Zorggebruiker heeft geen keuzevrijheidZorggebruiker kan zelf eigen PGO kiezen
Geeft geen mogelijkheid om informatie te delen met derdenGeeft de mogelijkheid om informatie met derden te delen


Klik hier voor meer informatie over de PGO’s. 
Patiënten kunnen informatie over online inzage vinden op Thuisarts.nl of digitalezorggids.nl.

Een patiënt kan het volgende zien in het patiëntenportaal: 

  • Actuele episodes (met en zonder attentiewaarde) 
  • Afgesloten episodes met attentiewaarde 
  • Behandeling 
  • Profylaxe en voorzorg 
  • Actuele medicatie 
  • Medicatie-overgevoeligheid 
  • Correspondentie 
  • Resultaten bepalingen 
  • E- en P-regels van het consult vastgelegd na invoering van online inzage 
  • Geen persoonlijke aantekeningen! 

Met een econsult kan een patiënt, via een beveiligde en versleutelde verbinding, een vraag stellen aan een zorgverlener. Daarbij kan de patiënt een foto meesturen. Spoedeisende vragen en klachten waarbij een lichamelijk onderzoek gewenst is, zijn niet geschikt voor een econsult. Overige vragen, zoals een vraag over medicatie of over een klacht die teruggekeerd is, kunnen in veel gevallen digitaal beantwoord worden.  

Patiënten kunnen via het patiëntenportaal eenvoudig een afspraak maken of herhaalmedicatie aanvragen. Dit verlaagt de druk op de telefoon en geeft patiënten de mogelijkheid om 24 uur per dag een afspraak te plannen of herhaalmedicatie aan te vragen. 

Wilt u functionaliteiten in het patiëntenportaal (actiever) gaan inzetten en het gebruik onder uw patiënten stimuleren? Wij kunnen u helpen met ondersteunend materiaal en antwoorden op uw vragen. Neem contact met ons op via digitalisering@zel.nl.  

Wat vond je van deze pagina?

Gerelateerd Nieuws