Anders en slimmer werken - Tips
Meer tijd voor de patiënt (MTVP)
Tijd vrijmaken voor het goede gesprek met de patiënt? Dat doe je door een combinatie van interventies in te zetten, bijvoorbeeld op het gebied van:
De ervaring leert dat het inzetten van diverse interventies leidt tot meer tevredenheid bij zorgverlener en patiënt en tot meer werkplezier bij de zorgverlener.
Kijk voor meer informatie in de LHV leidraad Meer Tijd voor de Patiënt.
- Anders werken in de praktijk.
Denk hierbij aan LEAN werken, taakherschikking of digitaliseringsinterventies; - Samenwerken met het netwerk.
Denk aan Welzijn op Recept of samenwerken met het wijkteam; - Uitbreiden van personele capaciteit.
Indien dit niet mogelijk is: denk aan functiedifferentiatie/taakherschikking.
De ervaring leert dat het inzetten van diverse interventies leidt tot meer tevredenheid bij zorgverlener en patiënt en tot meer werkplezier bij de zorgverlener.
Kijk voor meer informatie in de LHV leidraad Meer Tijd voor de Patiënt.
Gebruik digitale middelen
Jij en je collega's gebruiken in de huisartsenpraktijk de hele dag digitale systemen en middelen om jullie werkmakkelijker, overzichtelijker en/of efficiënter te maken. Met kleine handigheidjes kan je het werken in deze systemen nog makkelijker of sneller maken. Denk hierbij aan het gebruik van sneltoetsen, het organiseren van je Outlook inbox of in één keer dubbele spaties weghalen in je Word document.
Hieronder vind je meer handige digitips:
En neem ook even een kijkje op het YouTube-kanaal ‘Tips van Thijs’ voor meer Microsoft Office tips.
Heb je vragen over digitale middelen of ben je benieuwd welke digitale middelen je in jouw praktijk kunt gebruiken of hoe je het gebruik ervan kunt optimaliseren, neem dan contact met ons op via digitalisering@zel.nl.
Manieren om tot voldoende bezetting te komen
De arbeidsmarkt is krap en wordt naar verwachting steeds krapper. Daarom is het essentieel om te zorgen voor voldoende personeel. Dat betekent behouden van het huidige personeel en indien nodig op tijd nieuwe medewerkers vinden ter vervanging of uitbreiding.
Hoe zorg je ervoor dat je collega's met werkplezier en energie in de praktijk (blijven) werken? En hoe vind je de medewerkers die bij jouw praktijk passen? Tijdens de ZEL workshops op het gebied van werving en behoud krijg je hier tips voor. Daarnaast vind je op onze site veel informatie over de werving en het behoud en het behoud (van medewerkers.
Ook is een andere verdeling van het werk een mogelijke oplossing voor de krapte. De vraag is of bepaalde taken ook daadwerkelijk moeten worden gedaan door de betreffende persoon. Ervaren en gediplomeerde doktersassistenten zijn er niet of nauwelijks, maar administratieve medewerkers wel. Dus zou je bepaalde administratieve- en balietaken mogelijk ook door de laatstgenoemde medewerker kunnen laten uitvoeren. De doktersassistent kan zich dan meer focussen op de triage en het spreekuur. En moeten huisartsen elke patiënt zien of kunnen de minder complexe vragen ook door een PA of basisarts worden behandeld?
De tip is dus om de tijd te nemen om te onderzoeken welke taken er moeten worden uitgevoerd en vervolgens te bedenken wie deze taken zou kunnen doen en hoe dit geregeld kan worden. Wij denken hier graag in mee. Neem hiervoor contact op met Marije van Duijn of Natasja van den Ende.
Hoe zorg je ervoor dat je collega's met werkplezier en energie in de praktijk (blijven) werken? En hoe vind je de medewerkers die bij jouw praktijk passen? Tijdens de ZEL workshops op het gebied van werving en behoud krijg je hier tips voor. Daarnaast vind je op onze site veel informatie over de werving en het behoud en het behoud (van medewerkers.
Ook is een andere verdeling van het werk een mogelijke oplossing voor de krapte. De vraag is of bepaalde taken ook daadwerkelijk moeten worden gedaan door de betreffende persoon. Ervaren en gediplomeerde doktersassistenten zijn er niet of nauwelijks, maar administratieve medewerkers wel. Dus zou je bepaalde administratieve- en balietaken mogelijk ook door de laatstgenoemde medewerker kunnen laten uitvoeren. De doktersassistent kan zich dan meer focussen op de triage en het spreekuur. En moeten huisartsen elke patiënt zien of kunnen de minder complexe vragen ook door een PA of basisarts worden behandeld?
De tip is dus om de tijd te nemen om te onderzoeken welke taken er moeten worden uitgevoerd en vervolgens te bedenken wie deze taken zou kunnen doen en hoe dit geregeld kan worden. Wij denken hier graag in mee. Neem hiervoor contact op met Marije van Duijn of Natasja van den Ende.
Oplossingsgericht werken
In de gezondheidszorg worden we over het algemeen opgeleid met het medisch model. Er wordt gekeken naar de oorzaken van gezondheidsproblemen en hoe deze aangepakt moeten worden. Echter, deze aanpak werkt niet altijd, waardoor zorgverleners hun patiënten soms (te) vaak zien terugkeren in de spreekkamer.
Wanneer je oplossingsgericht werkt is het vertrekpunt: de patiënt/cliënt bepaalt wat hij wil bereiken. Jij als zorgaanbieder sluit aan bij het doel van de patiënt en helpt hem zoeken naar mogelijkheden om de gewenste situatie te bereiken. Dit doe je door oplossingsgerichte vragen (bijvoorbeeld: Waar hoop je op? Welk verschil zal dat maken?) te stellen, uitzonderingen (bijvoorbeeld: wanneer is het probleem/klacht er niet of minder?) te vinden en positieve bekrachtiging te geven van wat werkt. Als iets (beter) werkt, doe er dan meer van. Als iets niet werkt, doe dan iets anders.
Door veel zorgverleners wordt bij het oplossingsgericht werken het werk als minder zwaar ervaren.
Lees meer op: Toepassing van oplossingsgericht werken in de eerste lijn - Mura
Wanneer je oplossingsgericht werkt is het vertrekpunt: de patiënt/cliënt bepaalt wat hij wil bereiken. Jij als zorgaanbieder sluit aan bij het doel van de patiënt en helpt hem zoeken naar mogelijkheden om de gewenste situatie te bereiken. Dit doe je door oplossingsgerichte vragen (bijvoorbeeld: Waar hoop je op? Welk verschil zal dat maken?) te stellen, uitzonderingen (bijvoorbeeld: wanneer is het probleem/klacht er niet of minder?) te vinden en positieve bekrachtiging te geven van wat werkt. Als iets (beter) werkt, doe er dan meer van. Als iets niet werkt, doe dan iets anders.
Door veel zorgverleners wordt bij het oplossingsgericht werken het werk als minder zwaar ervaren.
Lees meer op: Toepassing van oplossingsgericht werken in de eerste lijn - Mura
Zet de bibliotheek in om uw patënten te helpen digivitaler te worden
Steeds meer zorg kan tegenwoordig digitaal. Echter, voor patiënten is het niet altijd makkelijk om hiermee om te gaan. Met Digivitaler bieden de bibliotheken oefenprogramma's voor patiënten om met digitale zorg te leren werken, zoals Thuisarts.nl of het patiëntenportaal van de huisarts. Lees meer over Digivitaler via: Home – DigiVitaler.
