Aanzienlijke groei in gebruik patiëntenportaal: de tips van huisartsenpraktijk Docwerk
Door de functionaliteiten van het patiëntenportaal in te zetten kunt u de zorg voor uw patiënten efficiënter en effectiever inrichten. . Zo kunnen patiënten deze functionaliteiten regelmatig gebruiken om zo minder vaak naar de praktijk te hoeven gaan en minder vaak naar de praktijk te bellen. Enkele huisartsen die voor de eConsult optie van de GPGZ-module digitalisering 2023 kozen, kregen inzicht in de cijfers over het gebruik van het patiëntenportaal. Met deze inzichten konden zij gericht aan de slag met verbeterpunten.
Lisa van Rijnsoever werkzaam als praktijkmanager bij huisartsenpraktijk Docwerk deelt enkele tips die bij hen in de praktijk hebben gezorgd voor een stijging in het gebruik van maar liefst 10% in 6 maanden?
Tips voor stimuleren aanvragen herhaalmedicatie via app "Wij zijn begonnen onze patiënten telefonisch te wijzen op de mogelijkheid van het aanvragen van herhaalmedicatie via het patiëntenportaal (app). Dat liep goed en daarom hebben we na een tijdje de volgende stap genomen door de patiënten te informeren dat het aanvragen alleen nog mogelijk is via de app. Patiënten die het spannend of moeilijk vonden om met de app te werken, hebben wij verwezen naar de bibliotheek voor uitleg. Ook hebben wij zelf een inloopmiddag in de praktijk georganiseerd waar wij patiënten aan de hand van een “test” account lieten zien hoe het werkt. Wij zijn heel blij met het resultaat want de herhaalmedicatie wordt momenteel (bijna) volledig aangevraagd via de functionaliteit eMedicatie. Dat scheelt ons veel telefoontjes” Tips voor stimuleren gebruik econsult “Ook hebben wij patiënten gemotiveerd om gebruik te maken van het eConsult. Wij verwezen patiënten via het telefoonbandje naar de eConsulten en gaven daarbij aan dat ze dan niet hoeven te wachten op een afspraak en online een reactie krijgen. Ook daar is positief op gereageerd en er wordt sindsdien meer en regelmatig gebruik van gemaakt.” “Natuurlijk begint alles met het meekrijgen van het team. Ook al hebben we met elkaar besloten om aan de slag te gaan met het patiëntenportaal het blijft voor velen lastig om hun werkwijze aan te passen. Echter, de drukte dwingt ons om naar oplossingen te kijken en het werken met het patiëntenportaal geeft ruimte. Toen ik de collega's uitlegde dat het aannemen van herhaalmedicatie via de telefoon en de afhandeling ervan 5 klikjes/acties vraagt en het afhandelen van de verzoeken via de app slechts 2 was dat voor vele collega's een eyeopener. We zien ook dat het ons tijd oplevert.” Wilt u meer weten over het werken met het patiëntenportaal of heeft u vragen? Neem dan contact met ons op via:
digitalisering@zel.nl.