Overig ondersteuningsaanbod: Themajaar Energiek Blijven deel II
Aanleiding
De ervaren werkdruk in de huisartsenpraktijk is al langere tijd hoog. Daarbij zorgt de zorgprofessional graag voor anderen en vergeet daarbij soms ook goed voor zichzelf te zorgen. Om alle werknemers die bij de huisartsenpraktijk werken te behouden, is het essentieel dat zij hun werk energiek en met plezier kunnen doen.
Daarom heeft het Fonds Achterstandswijken besloten om als thema voor 2025 te kiezen voor het onderwerp Energiek Blijven.
Klik hier voor de digitale toolbox met allerlei interventies.
Scholingen
Er zijn diverse scholingen binnen het thema Energiek Blijven die de praktijken kunnen volgen. Per FAW-praktijk wordt in 2025 maximaal 1 van onderstaande scholingen vergoed vanuit het FAW. Heb je interesse neem contact op via faw@zel.nl.
Je kunt kiezen uit 4 scholingen/workshops:
I. Werkplezier in de huisartsenpraktijk: De blije dokter/mentale weerbaarheid:
De training heeft als doel om meer energie, passie en werkplezier te creëren, evenals het verhogen van werktevredenheid en het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling. De training richt zich o.a. op:
De docent werkt in de training met de drie batterijen methode (Denkkracht, Gevoelskracht en Lichaamskracht), het afnemen van tests (o.a. slaap) en het gebruik van de mentale toolbox. De training wordt in company aangeboden.
II. Workshop Werkgeluk (MURA):
In een workshop van 4 uur kijk je met het hele team naar deze 4 pijlers: voldoening, zingeving, verbinding en plezier. Iedereen uit het team vult voorafgaand aan de workshop vragenlijsten in. De docent neemt deze tijdens de workshop mee als input. Tijdens de workshop werk je gezamenlijk toe naar een praktijkplan.
Hierbij wordt per onderwerp een kartrekker aangewezen.
De cursus wordt bij voorkeur gegeven op een externe locatie, dus niet op de praktijk.
III. Inspiratiesessie Oplossingsgericht werken (MURA):
In de gezondheidszorg is men opgeleid met het medisch model. Er wordt gekeken naar de oorzaken van gezondheidsproblemen en hoe deze aangepakt moeten worden. Deze aanpak werkt echter niet altijd en zorgverleners zien patiënten soms (te) vaak terugkeren in de spreekkamer.
Het oplossingsgericht werken heeft een ander vertrekpunt; de patiënt/cliënt bepaalt wat hij wil bereiken. De zorgaanbieder sluit aan bij het doel van de patiënt en helpt hem zoeken naar mogelijkheden om de gewenste situatie te bereiken. Dit gebeurt door het stellen van oplossingsgerichte vragen (bijvoorbeeld: Waar hoop je op? Welk verschil zal dat maken?), het vinden van uitzonderingen (bijvoorbeeld: wanneer is het probleem/klacht er niet of minder?) en het geven van positieve bekrachtiging van wat werkt. Als iets (beter) werkt, doe er dan meer van. Als iets niet werkt, doe dan iets anders.
Door veel zorgverleners wordt bij het oplossingsgericht werken het werk als minder zwaar ervaren.
Een inspiratiesessie ‘Kennismaken met oplossingsgericht werken’ is voor het hele team, duurt 2 uur en wordt in company gegeven.
IV. Workshop Feedback geven doe je zo :
Feedback geven aan elkaar kan veel inzicht geven in het onderling functioneren binnen een team. Veel mensen vinden het spannend om feedback te geven, ze zijn bang voor de reactie van de ander of willen de goede sfeer niet beïnvloeden. Echter, de feedback die gegeven wordt volgens de regels van effectief communiceren kan veel positiefs opleveren. In een workshop leert het team hoe je elkaar op een goede manierfeedback geeft. Dit komt de samenwerking ten goede.
Je kunt kiezen uit 4 scholingen/workshops:
I. Werkplezier in de huisartsenpraktijk: De blije dokter/mentale weerbaarheid:
De training heeft als doel om meer energie, passie en werkplezier te creëren, evenals het verhogen van werktevredenheid en het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling. De training richt zich o.a. op:
- Het herkennen van bronnen van energie en vermoeidheid.
- Strategieën voor het beheren en optimaliseren van energie.
- Het bieden van praktische handvatten om stress te voorkomen en om beter om te gaan met stress en werkdruk.
- Het toepassen van mentale gereedschappen (mentale toolbox).
De docent werkt in de training met de drie batterijen methode (Denkkracht, Gevoelskracht en Lichaamskracht), het afnemen van tests (o.a. slaap) en het gebruik van de mentale toolbox. De training wordt in company aangeboden.
II. Workshop Werkgeluk (MURA):
In een workshop van 4 uur kijk je met het hele team naar deze 4 pijlers: voldoening, zingeving, verbinding en plezier. Iedereen uit het team vult voorafgaand aan de workshop vragenlijsten in. De docent neemt deze tijdens de workshop mee als input. Tijdens de workshop werk je gezamenlijk toe naar een praktijkplan.
Hierbij wordt per onderwerp een kartrekker aangewezen.
De cursus wordt bij voorkeur gegeven op een externe locatie, dus niet op de praktijk.
III. Inspiratiesessie Oplossingsgericht werken (MURA):
In de gezondheidszorg is men opgeleid met het medisch model. Er wordt gekeken naar de oorzaken van gezondheidsproblemen en hoe deze aangepakt moeten worden. Deze aanpak werkt echter niet altijd en zorgverleners zien patiënten soms (te) vaak terugkeren in de spreekkamer.
Het oplossingsgericht werken heeft een ander vertrekpunt; de patiënt/cliënt bepaalt wat hij wil bereiken. De zorgaanbieder sluit aan bij het doel van de patiënt en helpt hem zoeken naar mogelijkheden om de gewenste situatie te bereiken. Dit gebeurt door het stellen van oplossingsgerichte vragen (bijvoorbeeld: Waar hoop je op? Welk verschil zal dat maken?), het vinden van uitzonderingen (bijvoorbeeld: wanneer is het probleem/klacht er niet of minder?) en het geven van positieve bekrachtiging van wat werkt. Als iets (beter) werkt, doe er dan meer van. Als iets niet werkt, doe dan iets anders.
Door veel zorgverleners wordt bij het oplossingsgericht werken het werk als minder zwaar ervaren.
Een inspiratiesessie ‘Kennismaken met oplossingsgericht werken’ is voor het hele team, duurt 2 uur en wordt in company gegeven.
IV. Workshop Feedback geven doe je zo :
Feedback geven aan elkaar kan veel inzicht geven in het onderling functioneren binnen een team. Veel mensen vinden het spannend om feedback te geven, ze zijn bang voor de reactie van de ander of willen de goede sfeer niet beïnvloeden. Echter, de feedback die gegeven wordt volgens de regels van effectief communiceren kan veel positiefs opleveren. In een workshop leert het team hoe je elkaar op een goede manierfeedback geeft. Dit komt de samenwerking ten goede.
