Zorgbulletin 25 november 2021

Eenvoudige communicatie: zelf ervaren en toepassen in de praktijk

In het najaar zijn de meeste huisartsen en POH’s gestart met scholingen in het kader van de modules Laaggeletterdheid, Eenvoudige communicatie en Samen Beslissen. Inmiddels heeft bijna iedereen de nascholing gevolgd. De deelnemers zijn enthousiast over de vorm en de inhoud. Zo gaf één van de deelnemers aan: " Wat we geleerd hebben, is heel belangrijk voor de dagelijkse praktijkvoering." Een ander vond ’t fijn dat er “alle ruimte werd gegeven voor eigen inbreng” tijdens de scholing. Binnenkort zullen we in het ZorgBulletin aandacht besteden  aan de ervaringen en tips over de scholingen van de modules Laaggeletterdheid en Samen Beslissen. Hieronder meer over de ervaringen van huisartsen en praktijkondersteuners die deelnamen aan de scholing van de module Eenvoudige communicatie. 
 
Een "eye opener"  
Geesje Tomassen, docent van de training Eenvoudige communicatie over de deelnemers: “Wat mij opviel, is dat de deelnemers vooral de praktijkopdrachten en de Toolboxen heel zinvol  vonden, net als het ermee aan de slag gaan in de praktijk. De term “gezondheidsvaardigheden” is misschien niet erg bekend, maar de zorgverleners zijn er wel al dagelijks mee bezig. Het zelf ervaren en toepassen, was voor sommigen echt een eye opener. Zo gaf één huisarts aan: “Ik schrok echt dat patiënten soms zo weinig hadden begrepen van mijn verhaal.  Dat viel best tegen. Dus goed om regelmatig je verhaal te checken bij de patiënt “. Geesje licht toe: “Met de terugvraagmethode overhoor je niet je patiënt, maar check je vooral jezelf: Ben ik niets vergeten? Heb ik het zo eenvoudig mogelijk uitgelegd? Wat vindt de patiënt belangrijk bij de behandeling of de nazorg? Heb ik dat voldoende meegenomen?“    
 
Enkele praktische tips   
Om uw kennis en het geleerde uit de module nog even onder de aandacht te brengen, delen we hieronder graag een aantal praktische tips met u:  
  • Het gebruik van eenvoudige taal tijdens het consult of patiëntcontact is niet alleen bedoeld voor patiënten met laaggeletterdheid, het is voor iedere patiënt wenselijk (een suggestie van een deelnemer);  
  • Met behulp van de terugvraag methode checkt u vooral bij uzelf of u niets vergeten bent en of alles duidelijk is overgekomen.